favorite_border
مورد علاقه ها 0

اثرات کشندگی و زیرکشندگی حشره کش گیاهی تنداکسیر Tondexir

شبپره مینوز گوجه فرنگی Meyrick Tuta absoluta آفت مهم و کلیدی گوجه فرنگی میباشد. در بررسی حاضر
ابتدا اثرات کشندگی حشره کش گیاهی تنداکسیر (®Tondexir) و حشرهکش شیمیایی ایندوکساکارب (®Avaunt) روی تخم این آفت مورد بررسی قرار گرفت. در آزمایش دیگری اثرات غلظت زیرکشنده ( LC30 ) دو ترکیب ذکر شده روی پارارمترهای جدول زندگی این آفت بررسی شد. از دستگاه برج پاشش ( Potter tower ) برای زیست سنجیها استفاده شد. همچنین به منظور بررسی تاثیر ترکیبات ذکر شده در شرایط مزرعهای، آزمایشی با سه تیمار و چهار تکرار در قالب طرح بلوک کامل تصادفی طی دو سال زراعی 6931 و 6931 انجام شد. در شرایط آزمایشگاهی حشره کش تنداکسیر سمیت بالاتری نسبت به ایندوکساکارب برای تخم T.absoluta داشت.

گوجه فرنگی Lycopersicum esculentum Miller گیاهی متعلق به راسته ی دولپه ای ها وتیره ی سولاناسه است.

اين گیاه يکی از مهمترين و سودآورترين محصولات صیفی است که به دلیل ارزش غذايی بالا در بسیاری از
مناطق جهان کشت میشود.

طی فصل رشد، اين گیاه مورد حمله آفات مختلفی قرار می گیرد که مینوز گوجه فرنگی Tuta absoluta Meyrick (Lepidoptera: Gelechiidae) يکی از مهمترين آفات اين محصول است.

اين آفت توانايی فیزيولوژيکی بالايی برای سازگاری و بقا در شرايط نامساعد محیطی از جمله هوای سرد و  ناطق گرم حاره ای دارد. خسارت مربوط به لاروهای آفت است که از بافت های نرم گیاه از قبیل برگ ها، میوه ها و قسمت های هوايی بوته ها در تمامی مراحل رشدی گیاه تغذيه میکنند. میزان خسارت ناشی از اين آفت گاهی به 100-80درصد نیز میرسد.

روش های رايج مورد استفاده برای کنترل اين آفت بیشتر بر پايه استفاده از ترکیبات شیمیايی میباشد. کشاورزان از طیف وسیعی از حشره کش های ثبت شده در طول فصل زراعی برای کنترل اين آفت استفاده میکنند اما اغلب موارد به دلايل تداخل نسل، چندين مرتبه تکرار سمپاشی نیاز است.

استفاده غیر اصولی از حشره کش ها برای کنترل اين آفت منجر به گسترش مقاومت در اين آفت و همچنین باقیمانده مضر حشره کش ها در میوه ها شده است. برای اين منظور کاربرد حشره کش های طبیعی به عنوان جايگزين مناسب برای حشره کش های سنتزی، می تواند راهکار مناسبی جهت کنترل شب پره مزبور باشد زيرا نشان داده شده است که اين حشره کش ها خطرات کمتری برای پستانداران و موجودات غیر هدف دارند و  از طرفی هنگام انتخاب حشره کش بايستی اثرات باقیمانده سموم نیز در نظر گرفته شود زيرا برخی از حشرات ممکن است پس از قرار گرفتن در معرض غلظت های زيرکشنده سموم زنده بمانند ولی ويژگی های زيستی آنها تحت تاثیر قرار گیرد.

ايندوکساکارب حشره کشی از گروه اگزاديازين ها است که اثرات کشندگی بالايی روی آفات برگخوار، سبزيجات، درختان میوه، پنبه، غلات و ذرت دارد. يکی از ويژگیهای کلیدی اين ترکیب نحوه اثر آن است که  باعث بلوکه شدن کانال سديم میشود.

حشره کش تنداکسیر ترکیب طبیعی بر پايه عصاره فلفل است که در بررسیهای قبلی کارايی خود را برای کنترل Phylocnistis citrella Stainton نشان داده است.

از طرفی سمیت اين ترکیب برای برخی گونه های دشمنان طبیعی نیز پايین بوده است.

اثرات کشندگی حشره کش های آبامکتین، امامکتین بنزوات، استامیپرايد و ايندوکساکارب را روی مراحل مختلف رشدی مینوز گوجه فرنگی بررسی کرده و نشان دادند مرحله لاروی بیشترين و مرحله تخم کمترين حساسیت را به آفت کش های مذکور داشتنند. همچنین حشره کش های آبامکتین و ايندوکساکارب به ترتیب بیشترين و کمترين سمیت را برای اين آفت داشتند.

میزان سمیت حشره کش تنداکسیر

در تحقیق حاضر میزان سمیت حشره کش گیاهی تنداکسیر در مقايسه با حشره کش شیمیايی ايندوکساکارب بر روی تخم T. absoluta مورد بررسی قرار گرفت. گرچه لايه سطحی کوريون تخم نفوذپذيری محدودی نسبت به آفتکشها دارد، اما برخی از مواد شیمیايی می توانند از آن عبور کنند. اين ترکیبات بر رشد و نمو جنین اثرات مضری داشته و يا باعث مرگ آن میشوند.

 نتايج آزمايشگاهی نشان داد سمیت حشره کش گیاهی تنداکسیر برای تخم آفت به طور معنیداری بالاتر از حشره کش ايندوکساکارب بود. گرچه سمیت تنداکسیر روی اين آفت تاکنون بررسی نشده است اما بررسیهای قبلی نشان داده اين ترکیب سمیت بالايی برای تخم کنه تارتن دولکهای Tetranychus urticae Koch دارد.

در بسیاری از مطالعات تنها اثرات کشندگی حشره کشها روی آفات و دشمنان طبیعی مورد بررسی گرفته است. در حالیکه اثرات زيرکشندگی در پیشبینی اثر آفتکشها روی آفت قابل اعتمادتر از اثرات کشندگی
است و مطالعه اثرات اين غلظتها به منظور استفاده منطقی از آنها از اهمیت بالايی برخوردار است چراکه اغلب حشره کش ها پس از کاربرد در مزرعه در معرض تجزيه شدن قرار می گیرند. بنابراين آفات هدف و غیر هدف در معرض غلظتهای زيرکشنده اين ترکیبات قرار میگیرند.

در تحقیق حاضر به منظور دستیابی به نتايج جامعتر هر دو اثرات کشندگی و زيرکشندگی اين حشره کش ها روی تخم های مینوز گوجه فرنگی مورد ارزيابی قرار گرفت.

حشره کش گیاهی تنداکسیر باعث افزايش معنیدار طول دوره تخم و لاروهای T. absoluta شد.

خرید سم کش تنداکسیر

دانلود مقاله کامل


119
0
 
0