favorite_border
مورد علاقه ها 0

اثر سم گیاهی تنداکسیر در کنترل شب پره بید گوجه فرنگی - Tuta absoluta


بید گوجه فرنگی چیست ؟


گوجه فرنگی زراعی ازخانواده بادمجان و جنس Lycopresicon شامل چندین گونه می باشد. این جنس معمولا به دو زیر جنس تقسیم می شود. حشرات و  کنه ها مهم ترین بندپایان زیان آور گوجه فرنگی محسوب می شوند. نوع آسیب وارده به قطعات دهانی، مرحله آسیب رسان آفت بستگی دارد. اغلب حشرات دارای قطعات دهانی جونده یا انواعی از آن هستند که خسارت آن ها به صورت ایجاد منافذی در برگ، ساقه یا میوه، دالان های برگی، پیچیدگی های برگ و برخی حالت های دیگر نمایان می شود. از آفات گوجه فرنگی می توان به: طوقه برها، کک های نباتی، مینوزها، ساقه خوارها، برگ خوارها، کرم های میوه، کرم های شاخ دار، بید گوجه فرنگی، کرم سنجاقی گوجه فرنگی، سن های بدبو، شته ها، کنه ها، تریپس ها، سفید بالک ها و ... اشاره کرد.

بید گوجه فرنگی Tuta absoluta یک شب پره چندخوار از خانواده (Lepi:Gelechidae) است، که به طوری که این شب پره در سال 1960 در آمریکای جنوبی یکی از آفات کلیدی محصولات گوجه فرنگی محسوب می شود.

در اروپا حضور این آفت در سال 2006 گزارش شد، این آفت جدید در محصولات گوجه فرنگی به تازگی از یونان و از چندین کشور در آفریقا و شرق خاورمیانه گزارش شده است، که گسترش سریع و پیوسته این آفت در اطراف حوضه مدیترانه را نشان می دهد.

گسترش ویژه و انتشار مینوز برگ گوجه فرنگی با واردات میوه و تجاری کردن در ارتباط است، یکی از راه های ممکن برای انتشار به نقاط دور مینوز گوجه فرنگی می تواند از طریق بسته بندی از کشورهای آلوده باشد.

از زمان اولین تشخیص، مینوز برگ گوجه فرنگی به آفت جدی تبدیل شد و باعث آسیب های شدید به گوجه فرنگی در مناطق مورد هجوم گردید.


اسانس های گیاهی جایگزین سموم شیمیایی


از آن جا که استفاده از اسانس های گیاهی و سموم گیاهی در کنترل آفات یک روش جایگزین مناسب برای کاهش عوارض سموم شیمیایی بر روی محیط زیست و همچنین باعث کاهش اثرات مخرب باقی مانده سموم شیمیایی در محصول وافزایش امنیت غذایی می شود، در این آزمایش برای کنترل این آفت با استفاده از سموم گیاهی تنداکسیر (عصاره فلفل) استفاده گردیده است، موثر بودن این سموم برای کنترل بید گوجه فرنگی مورد بررسی قرار میگیرد.

موارد و روش ها

1- طرح آزمایش و نوع آفت کش

این پروژه در  قالب طرح کاملا تصادفی با پنج تیمار (غلظت های مختلفی از حشره کش تنداکسیر و آب مقطر به توان شاهد) در سه تکرار انجام گرفت.

تنداکسیر: فرآورده جدیدی است که در آزمایشات متعدد در گلخانه ها و مزارع، کارائی خود را در کنترل شب پره ها و به ویژه لیسه سیب، لارو بید کلم، سفیده کلم و نیز حشرات خسارت زا از جمله سفید بالک، شپشک ها و زنجرک ها بر روی گیاهان زینتی و صیفی وسبزیجات گلخانه ای و درختان میوه، بدون به جای گذاری اصیر سمی، به اثبات رسانیده است.


ترکیبات سم بید گوجه فرنگی


تنداکسیر از ترکیب ماده موثر و روغن های خوراکی حاوی عصاره فلفل تند به صورت تقریبی 85% به صورت مایع غلیظ امولسیون شونده (EC) تولید می شود.

این تنداکسیر که به شکل مایع غلیظ با رنگ و بوی فلفل قرمز تند و قابلیت انحلال در آب را دارد در غلظت توصیه شده امولسیون پایدار در آب تشکیل می دهد که شرکت سازنده آن کیمیا سبزآور می باشد.


نحوه کشت گیاه گوجه فرنگی


در ابتدا خاک به وسیله دستگاه استریل خاک، استریل گردید و داخل گلدان های سفالی ریخته شد سپس نشاء های گوجه فرنگی کشت شده در داخل پیت ماس در ژرمیناتور با دمای 25 درجه و رطوبت 70% و دوره نوری 16:8 را به گلدان ها منتقل نموده و در اتاق دمای ثابت به منظور جلوگیری از آسیب آفت های دیگر نگهداری گردید.


نحوه خرید تنداکسیر


جهت خرید انلاین سم بید گوجه فرنگی می توانید از طریق سایت کیمیا سبرآور اقدام کنید.

خرید و بررسی تنداکسیر


دانلود مقاله به صورت فایل PDF به همراه جزئیات کامل

118
0
 
0